Zbliża się otwarcie pierwszej nitki tunelu Koralm, przeznaczonej do ruchu regionalnego. Z tej okazji w przyszły czwartek odbędzie się uroczyste otwarcie – informują Koleje Austriackie (ÖBB). Do czasu ukończenia budowy drugiego, równoległego tunelu jednotorowa nitka będzie jednak służyła głównie ruchowi regionalnemu.
Pierwszy z dwóch równoległych jednotorowych tuneli tworzących Koralmbahn
został ukończony w czerwcu, po 15 latach budowy. Przez następnych kilka miesięcy trwało wyposażanie go w urządzenia sterowania i systemy przeciwpożarowe, a następnie – ich testowanie.
Inwestycja kosztowała – jak dotąd – 4,7 mld euro. Całość, według szacunków z 2020 r.,
ma pochłonąć 5,4 mld. Ogromne koszty łatwo zrozumieć, biorąc pod uwagę parametry nowej infrastruktury oraz konieczność poprowadzenia jej w bardzo trudnym terenie (samych mostów, kładek i przejść podziemnych na 47-kilometrowym odcinku wybudowano dokładnie 100). Wybudowano od nowa bądź zmodernizowano 23 stacje i przystanki kolejowe. Kluczowym ogniwem jest jednak 33-kilometrowy tunel, zwany w Austrii kolejową inwestycją stulecia.
W najbliższy czwartek po nowej linii na trasie Klagenfurt – St. Paul im Lavanttal – Wolfsberg będzie kursował darmowy pociąg specjalny. Chętni na przejazd pierwszym pociągiem z Klagenfurtu muszą się jednak
zarejestrować na stronie przewoźnika.
Na stacji St. Paul im Lavanttal od godziny 11.30 do 16 będzie zaś można zwiedzać bazę techniczną, podziwiać paradę zabytkowego i współczesnego taboru lub po prostu posłuchać koncertu. Zostanie uruchomiona specjalna linia autobusowa, łącząca dworzec z centrum miasteczka.
Otwarcie rozkładowego ruchu przez tunel nastąpi wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy – 10 grudnia. Jak podkreśla ÖBB, oddanie do użytku Koralmbahn zapewni zarówno mieszkańcom południowej Karyntii, jak i odwiedzającym Dolinę Lavant turystom szybki, wydajny i przyjazny środowisku środek transportu.
Pełen zakres inwestycji zostanie jednak oddany do użytku dopiero w roku 2025. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich będzie wynosiła 250 km/h. Czas przejazdu na 130-kilometrowej trasie Klagenfurt – Graz skróci się z niemal 3 godzin do 45 minut. Z linii będą jednak korzystali nie tylko przewoźnicy pasażerscy, ale i operatorzy towarowi – Koralmbahn zaplanowano jako część europejskiej sieci korytarzowej. Nowa trasa zapewne szybko wypełni się
pociągami intermodalnymi w kierunku Włoch i Słowenii.